Atelier Blauw

Wat is Atelier Blauw?

Je kunt bij Atelier Blauw terecht voor wekelijkse kunstlessen waarin zeer uiteenlopende technieken, materialen en thema’s aan bod komen. Ook voor eenmalige projecten op school of een evenement kun je bij Atelier Blauw terecht. Zo is er samenwerking met verschillende basisscholen in Zwolle, De Stadkamer, en kun je ons tegenkomen op bijvoorbeeld Kunst op Zondag, de Smaak van Zwolle, Bevrijdingsfestival Overijssel en andere leuke evenementen.

Stichting Atelier Blauw is een Zwols initiatief van enthousiaste docenten beeldende kunst en vormgeving. In het dagelijks leven zijn deze docenten werkzaam in het onderwijs, welzijn en jeugdzorg. Vanuit deze ervaringen laten wij graag kinderen en jongeren kennismaken met kunst.

De visie van Atelier Blauw

Atelier Blauw is ontstaan vanuit het besef dat kunst ruimte geeft; het leert kijken, verwonderen, nadenken en experimenteren. Kunst heeft geen pasklare antwoorden, maar stelt vragen. In deze samenleving, waarin onderwijs leidt tot arbeid, het nieuws per minuut tot je komt en het gevoel van maakbaarheid steeds concreter voelt, vindt Atelier Blauw het belangrijk om stil te staan en rond te kijken.

Door projectmatig te werken creëert Blauw een wervelwind aan kunst binnen de school. Op dat moment draait het even alleen maar om maken, kijken, luisteren, zien… Atelier Blauw werkt vanuit het idee dat met kunst je je eigen grenzen leert verleggen en je verder gaat kijken dan je neus lang is. Kunst leert je anders te kijken naar de wereld; maar het gaat verder dan dat. Door samen kunst te maken en te ervaren leer je de ander beter te begrijpen, en wie ben ik, zonder de ander?

Atelier Blauw wil die doelgroep bereiken die problemen ervaart met zichzelf of met de ander, dit met het geloof dat kunst een middel kan zijn om jezelf, maar ook de wereld om je heen beter te begrijpen. Wie aan kunst doet, ontwikkelt meer zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en wordt sociaal vaardiger. Kunst kan de spiegel zijn of juist je blik verruimen.

Maak kennis met de Blauw-docenten

Andrée  – Penningmeester
Aly  – Voorzitter & blauw docent
Saskia – secretaris & blauw docent